بررسی کلان روایت ها در داستان های کوتاه ری برادبری از دیدگاه پست مدرنیستی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده زبانهای خارجی
- نویسنده مونا رییسیان
- استاد راهنما جلال سخنور نگار شریف
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
داستان های کوتاه ری برادبری رامیتوان در شمار برجسته ترین متن های پس از جنگ جهانی دوم آورد. این داستان ها با وجود این که اکثرا سالها پیش از اولین زمزمه های پست مدرنیته نگارش وچاپ شده اند به وضوح نشان دهنده وضعیت پست مدرنیته و شواهد آن هستند (به ویژه در مورد دو نظریه مهمی که مورد توجه این تحقیق بوده اند یعنی کلان روایت هاوفراواقعیت. اهمیت چنین مسأله ای از این جهت است که آن چه لیوتار وضعیت پست مدرنیته می نامد پیامد های اجتماعی- اقتصادی و فرهنگی بی شماری به همراه داشته است. از مهم ترین نشانه های این وضعیت جدید تزلزل در اعتقاد به کلان روایت های رهایی جو وپیش نگر و وابستگی به فرا واقعیت یا شرایطی است که در آن تفاوت واقعیت و تصنع رنگ باخته است.
منابع مشابه
شناخت مولفه های پست مدرنیستی در مجسمه های جُرج سگال
در آثار بعضی از مجسمه سازان معاصر، به مولفه هایی بر می خوریم که بسیاری از منتقدان و صاحب نظران دنیای هنر آنها را به عنوان مشخصه های جنبش پست مدرنیسم می شناسند. مولفه هایی همچون تکثرگرایی برای نمایش بی حد و مرز قومیتها و ملیت ها، گرایش به واقعیت و به ویژه واقعیتهای اجتماعی، قالب گیری از پیکرهی انسان برای نزدیکی هرچه بیشتر به واقعیت، نمایش آثار در محیط و مکان های عمومی به دور از موزه ها و گال...
متن کاملبررسی انتقادیِ پژوهشهای هرمنوتیکی ـ پست مدرنیستی در باب تاریخ
دانش تاریخ، تاریخنگاری و معرفت تاریخی همواره یکی از موضوعات تحقیقاتی و مطالعاتی بسیار مورد علاقه صاحبنظران و اندیشمندان پستمدرن در غرب و برخی شارحان آنها در ایران بوده است. اندیشههای پست مدرنیستی که برآمده از نحلههای فکری هرمنوتیکی بود، جنبشی بود علیه دیدگاههای به شدت پوزیتیویستی، قطعیتگرا و عینیتباور بهویژه در علوم انسانی. صاحبان و واضعان این اندیشه، با بازتعریف دانش تاریخ و معرفت تار...
متن کاملبررسی عناصر پست مدرنیستی رمان «ترجیع بندی برای شاعران جوان»
ب روایت پسامدرن که در پی پشت سر گذاشتن مدرنیته به وجود آمده، دارای ویژگیهای خاصّی است که معلول دنیای آشفته و ناامن امروزی است. در این نوع روایت، داستان هیچ قطعیّتی ندارد و روال خطّی در داستان دیده نمیشود؛ علاوه بر اینکه شخصیّتهای غیر قابل اعتماد ضمن رقابت با راوی داستان، موجب تکثّرگرایی و بینامتنیّت میشوند. در این پژوهش که با روش توصیفی - تحلیلی و با هدف شناخت عناصر پسامدرنیستی رمان ترجیعبندی ب...
متن کاملآسیبشناسی «روایت ذهنی» در نخستین نمونۀ «تکگویی درونی» داستان فارسی: داستان کوتاه «فردا» از صادق هدایت
روایت ذهنی یکی از شیوههای رایج روایت در داستان مدرنیستی است که نویسندۀ آن، شخصیّت را در کانون داستان قرار میدهد و تمام داستان را، به مثابۀ عرضهگاه مستقیم جریان ذهن و اندیشۀ شخصیّت - در مرحلۀ پیش از گفتار، یا در مرحلۀ گفتار - مینویسد. چنین رویکردی به روایت، طبیعتاً، نظام زیباییشناختی و معرفتشناختی نوینی را ایجاب میکند و نویسندۀ روایت ذهنی برای دستیابی به آن نظام، همزمان، پنج مؤلّفة «زمان» «...
متن کاملتحلیل داستان کوتاه «درخت» اثر گلی ترقّی از دیدگاه روایت شناسی بلاغی
در این مقاله، ابتدا مختصری دربارۀ پیشینۀ روایت شناسی بلاغی مطرح و اصطلاحات مهمّ نویسندۀ ضمنی، انواع مخاطبان، راوی نامعتبر، تنش، ناپایداری و ... از دیدگاه سه نسل از نظریه پردازان بلاغی تعریف شده است. سپس داستان کوتاه «درخت» اثر گلی ترقّی از مجموعۀ من هم چه گوارا هستم بازخوانی و تفسیر شده است. موضوع اصلی داستان، چرخۀ سوءاستفاده است که هر یک از شخصیّت ها به نوعی در آن دخیل هستند. هر یک از گروه های مخ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده زبانهای خارجی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023